سیب و فوایدش برای سلامتی

در دوران کودکی، به بسیاری از ما گفته شد که “سبزیجات خود را بخورید، زیرا برای شما مفید هستند” و ضرب المثل “یک سیب در روز پزشک را دور نگه می دارد” هنوز بسیار رایج است. اخیراً، بسیاری از مطالعات، پشتوانه علمی هر دوی این عبارات بسیار رایج را فراهم کرده‌اند. در اوایل دهه 1990، محققان بیش از صد مطالعه اپیدمیولوژیک مرتبط با رژیم غذایی و سرطان را بررسی کردند و در 128 مطالعه از 156 مطالعه رژیم غذایی، میوه ها و سبزیجات اثر محافظتی قابل توجهی در برابر انواع سرطان های مختلف داشتند.

آنها دریافتند افرادی که مقادیر کم میوه و سبزیجات مصرف می کنند در مقایسه با افرادی که مقادیر زیادی میوه و سبزیجات می خورند دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند. اخیراً، مطالعه ای ارتباط مصرف میوه ها و سبزیجات را با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان در چین نشان داد. همچنین می توان قیمت سیب قرمز را در فروسگاه های سیب قرمز پیدا کرد.

در این مطالعه مبتنی بر جمعیت، مطالعه مورد-شاهدی زنان در شانگهای، زنان پیش از یائسگی که بیشتر سبزیجات زرد تیره تیره و مرکبات بیشتری مصرف می کردند، در معرض خطر کمتری برای سرطان سینه بودند. به نظر می رسد مصرف میوه و سبزیجات نیز اثر محافظتی در برابر بیماری عروق کرونر قلب دارد.

تقریباً 84000 زن به مدت 14 سال و 42000 مرد به مدت 8 سال پیگیری شدند. آنها دریافتند افرادی که بیشترین مقدار میوه و سبزیجات مصرف می کنند، 20 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب هستند و کمترین خطر در افرادی دیده می شود که بیشتر سبزیجات برگ سبز و میوه های غنی از ویتامین C مصرف می کنند. رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات به پیشگیری از بیماری های قلبی و سرطان کمک می کند، اما ممکن است به محافظت در برابر انواع بیماری های دیگر نیز کمک کند. برای مثال، رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات ممکن است به محافظت در برابر آب مروارید، دیابت، بیماری آلزایمر و حتی آسم کمک کند. از این رو می توان قیمت روز سیب خشک سیاه را در اینترنت جستجو کرد.

بیشتر اثر محافظتی میوه ها و سبزیجات به فیتوکمیکال ها نسبت داده شده است که ترکیبات گیاهی غیر مغذی مانند کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها، ایزوفلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک هستند.

هزاران فیتوکمیکال در غذاها شناسایی شده است، اما هنوز تعداد زیادی از آنها شناسایی نشده اند. فیتوکمیکال های مختلف دارای طیف وسیعی از فعالیت ها هستند که ممکن است به محافظت در برابر بیماری های مزمن کمک کند. به عنوان مثال، فیتوکمیکال ها ممکن است از تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری کنند، پاسخ التهابی و ایمنی را تنظیم کنند و در برابر اکسیداسیون لیپیدها محافظت کنند [11،12]. نقش اصلی فیتوکمیکال ها محافظت در برابر اکسیداسیون است.

ما در یک محیط بسیار اکسیداتیو زندگی می کنیم و بسیاری از فرآیندهای درگیر در متابولیسم ممکن است منجر به تولید اکسیدان های بیشتری شود. انسان ها و همه حیوانات، سیستم های دفاعی آنتی اکسیدانی پیچیده ای دارند، اما کامل نیستند و آسیب اکسیداتیو رخ می دهد. تصور می شود که هر دو بیماری قلبی عروقی و سرطان به ویژه نتایج استرس اکسیداتیو هستند که می تواند به آسیب مولکول های زیستی بزرگتر مانند DNA، لیپیدها و پروتئین ها منجر شود. تخمین زده شده است که روزانه 10000 ضربه اکسیداتیو به DNA در هر سلول در انسان وجود دارد.

  • منابع:
    1. Apple phytochemicals and their health benefits

  • تبلیغات:
  1. آیا دستگاه پیش روی می تواند یک عدس را آبگیری نماید؟

  2. استفاده از بذر بادمجان در ترشی

  3. ماجرای زنی با صورت پوشیده در خیابان چه بود!!!

  4. فروش اتصالات پلی اتیلن | توزیع و پخش ارزان ترین لوله در تهران

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.