چند شکارچی درحال حمل پوست خرس در جنگل های مازندارن دستگیر شدند

تصاویر خرس های قطبی اغلب از خرس های سفید در محیط های سفید است. در برخی از زبان ها، آنها حتی به عنوان خرس یخی یا خرس سفید شناخته می شوند. با این حال، داستان پشت رنگ های یک خرس قطبی پیچیده تر از آن چیزی است که به چشم می خورد. نه تنها سفید، بلکه صورتی، سیاه و آبی را نیز شامل می شود.

توله خرس قطبی تازه متولد شده در کف دست شما قرار می گیرد. پوست خرس تازه متولد شده بدون مو است و با وزن حدود 500 گرم (1 پوند)، کور و بدون دندان هستند و پوست صورتی آن از طریق یک موی سفید کوتاه نمایان می شود. حتی بالشتک های کوچک و بینی آنها صورتی است! اما در سن 3-4 ماهگی، تقریباً همزمان با بیرون آمدن مادر و توله‌ها از زایشگاه، پوست صورتی توله سیاه می‌شود. در زیر پوشش ضخیم خز آنها، پوست سیاه اکنون به راحتی روی بینی، لب ها و پدهای پای آنها دیده می شود. با این حال، حتی اگر تغییر رنگ آشکار است، ما هنوز نمی دانیم هدف از آن چیست.

هیچ خرس قطبی آلبینو تا به حال در طبیعت یا باغ وحش گزارش نشده است، که نشان می دهد داشتن پوست سیاه (و چشمان تیره) ظاهراً در این گونه بسیار مهم است. دو بهترین فرضیه ما در مورد اینکه چرا داشتن پوست سیاه برای خرس های قطبی ضروری است، هر دو به خورشید مربوط می شوند:

اول اینکه، رنگ‌های تیره‌تر در جذب گرمای خورشید بهتر هستند، که این مزیتی برای خرس قطبی است که سعی می‌کند در قطب شمال گرم بماند. دوم، رنگ تیره احتمالاً خرس را در برابر اشعه مضر UV خورشید محافظت می کند. به طور کلی، پوست تیره تر (یا به عبارت بهتر، غلظت بالاتر رنگدانه تیره به نام ملانین) محافظت بهتری در برابر اشعه UV خورشید ایجاد می کند. این برای طیف وسیعی از موجودات، از انسان گرفته تا نهنگ‌های آبی صدق می‌کند. در مورد خرس قطبی، نور خورشیدی که در معرض آن قرار می‌گیرد، زمانی که از برف، یخ دریا و آبی که محیط زیست خرس را در بیشتر سال تشکیل می‌دهند منعکس می‌شود، تشدید می‌شود.

به طرز جالبی، تغییر رنگ پوست خرس قطبی در زبان و دهان آنها نیز صدق می کند. خرس‌های قطبی با زبان صورتی به دنیا می‌آیند که پس از چند ماه شروع به خال‌دار شدن با رنگ سیاه می‌کند. رنگ زبان خرس‌های قطبی بالغ متفاوت است: برخی از حیوانات هنوز رنگ صورتی زیادی دارند، برخی به قدری خالدار هستند که آبی به نظر می‌رسند و برخی تقریباً تمام یا کاملاً سیاه رنگ هستند. سقف دهان خرس قطبی و گونه های داخلی آن نیز تیره رنگ است. (گاهی اوقات تصاویری از خرس های قطبی بالغ با زبان و گونه های آبی روشن یا حتی صورتی را می بینید. اما اینها فرش هستند و داخل دهان از پلاستیک ساخته شده است).

تا آنجا که من می دانم دلیل اکولوژیکی خاصی وجود ندارد که زبان خرس های قطبی رنگ تیره خالدار آنها باشد. شاید این فقط یک ویژگی است که از نظر ژنتیکی با تغییر عمومی رنگ پوست مرتبط است؟

 

  • منابع: