نارنگی های کشت شده در جزیره مادیرا بسیار ترش هستند

نارنگی (Citrus reticulata) میوه‌ای محبوب در سراسر جهان است که سرشار از متابولیت‌های فعال زیستی است. گونه setubalense که در جزیره مادیرا کشت می‌شود، عطر و بوی شدیدی دارد که به راحتی از سایر نارنگی‌ها قابل تشخیص است و به طور سنتی برای غنی‌سازی چندین غذا و نوشیدنی استفاده می‌شود.

با این وجود، ترکیب فرار setubalense هرگز مشخص نشده است، و هدف ما این بود که پتانسیل زیست فعال پوست و آب نارنگی ژاپنی setubalense را آشکار کنیم و آنها را با گونه مورکات رشد کرده در سرزمین اصلی پرتغال مقایسه کنیم. با استفاده از میکرواستخراج فاز جامد فضای سرنشین همراه با طیف سنجی جرمی کروماتوگرافی گازی (HS-SPME/GC-MS)، ما در مجموع 128 متابولیت آلی فرار (VOMs) را در آب و پوست با d-limonene، γ-terpinene، β شناسایی کردیم.

-myrcene، α- و β-pinene، o-cymene، و terpinolene، غالب ترین در هر دو رقم. در مقابل، آب ستوبالنس غنی تر از ترپن ها است که بسیاری از آنها با محافظت از سلامت مرتبط هستند. تجزیه و تحلیل متمایز مجموعه ای از VOMs، از جمله β-کاریوفیلن و E-ocimene، با خواص زیست فعال را نشان داد که قادر به تمایز بین نارنگی ها بر اساس تنوع و نوع نمونه (پوست در مقابل آب میوه) هستند.

این اولین گزارش در مورد ترکیب فرار نارنگی setubalense است که در جزیره مادیرا رشد می‌کند و نشان می‌دهد که عطر تند آن توسط متابولیت‌های ثانویه با رایحه‌های خاص و خواص سلامتی تشکیل شده است. این شواهد قوی از ارزش غذایی بالاتر چنین میوه ای برای رژیم غذایی انسان است.

مرکبات یکی از محصولات عمده میوه در جهان است که در بسیاری از کشورهای مناطق مرزی گرمسیری، نیمه گرمسیری و معتدل تولید می شود. بر اساس داده های اخیر منتشر شده توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، تولید مرکبات در سال 2019/2020 حدود 92 میلیون تن برآورد می شود که به ترتیب 46.1 و 31.6 میلیون تن پرتقال و نارنگی کلمانتین را نشان می دهد.

مرکبات از نظر متابولیت های ثانویه با ارزش غذایی بالا، مانند ویتامین C، فولات، فلاونوئیدها، کومارین ها، لیمونوئیدها، ترپنوئیدها و کاروتنوئیدها بسیار غنی هستند. برخی از این متابولیت ها، یعنی ترپن ها، ترکیبات آلی فرار (VOMs) هستند که به میوه عطری غنی، تند و متمایز می دهند.

به همین دلیل، مرکبات و فرآورده‌های فرعی، کاربردهای بسیار مهمی دارند که در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی و پزشکی قرار دارند. علاوه بر این، VOM های مرکبات نیز ابزار ارزشمندی برای شناسایی و تمایز ارقام، هیبریدها و ژنوتیپ ها هستند. مرکبات گروهی بسیار ناهمگن هستند که با ده ها گونه و گونه مرکبات یکی از محبوب ترین مرکبات است.

میوه هایی که معمولاً به نام نارنگی شمال و نارنگی شناخته می شوند یکی از انواع آن هستند. نارنگی ها نت های تازه و اسیدی سایر مرکبات مانند لیمو یا لیموترش را با شیرینی عسل مانند ترکیب می کنند و در نتیجه خواص ارگانولپتیک منحصر به فردی دارند که باعث می شود مصرف کنندگان بسیار مورد استقبال قرار گیرند.

  • منابع:
    1. Tangerines Cultivated on Madeira Island—A High Throughput Natural Source of Bioactive Compounds

  • تبلیغات:
  1. تاریخچه مختصری از کلوچه سنتی

  2. فروشنده بزرگ فلفل دلمه قرمز چهار پر

  3. صادرکننده بهترین رسوب بر شیرآلات

  4. قیمت فروش براق کننده کاشی سرامیک